- Analyse van de concurrentie tussen ondernemingen staat centraal, vanuit micro-economisch perspectief én meso-economisch perspectief;
- zeer geschikt om de concurrentie-intensiteit en concurrentieposities op concrete markten en voor concrete ondernemingen vast te stellen;
- geeft inzicht in de strategische mogelijkheden die ondernemingen hebben om hun concurrentiepositie te verbeteren.
Meso-economie en bedrijfsomgeving is de enige geïntegreerde methode voor bedrijfstakanalyse waarin een verband wordt gelegd tussen de bedrijfstakomgeving en bedrijfsbeslissingen. Met dit boek kunnen studenten vanuit een praktische invalshoek verschillende analyses uitvoeren. Zo kunnen ze de intensiteit van de concurrentie analyseren, de concurrentiepositie van individuele ondernemingen vaststellen en analyseren welke gevolgen het ondernemingsbeleid heeft op de concurrentiepositie.
Het boek is onderdeel van de serie Algemene economie en bedrijfsomgeving van Marijs en Hulleman.
In deze vernieuwde, achtste editie van Meso-economie en bedrijfsomgeving is er ruime aandacht voor de toenemende marktmacht van grote ondernemingen, bijvoorbeeld in de big tech. Daarnaast zijn alle casussen aangepast aan de hand van de meest recente ontwikkelingen.
Meso-economie en bedrijfsomgeving richt zich op hbo-studenten die zich voorbereiden op een kaderfunctie in het bedrijfsleven of bij de overheid. Het boek is met name geschikt voor de opleidingen Accounting & Control, Bedrijfseconomie, Commerciële Economie, Bedrijfskunde MER.
Studenten en docenten vinden in de ondersteunende online omgeving o.a. een overzicht van de leerdoelen, opgaven, een begrippentrainer, toetsen en samenvattingen.